Thursday 12 March 2015

Homestay Kg Belukar Durian ... panoramanya seunik nama

Thursday 12 March 2015|15:42

 
 


Kampung Belukar Durian, Sedili Kecil sekali melakar sejarah apabila menerima lawatan dari Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malayia, Y.B. Dato’ Seri Mohamad Nazri bin Abdul Aziz pada 10hb Mac 2015. Semoga dengan warga desa Kampung Belukar Durian akan mendapat manfaat hasil dari lawatan Yang Berhormat Dato.


 

 
Sedikit latarbelakang mengenai Kampung Belukar Durian, nama unik kampung ini katanya dibei sempena penemuan sebatang pokok durian ketika penduduk Sedili Kecil meneroka kawasan hutan bagi penempatan baru. Ketika meneroka , mereka hanya menemui sebatang sahaja pokok durian yang sangat besar di tengah-tengah hutan tersebut. Maka terhasillah nama Kampung Belukar Durian.

 


 


Keunikan dan keistimewaan kawasan sungai Kampung Belukar Durian dari segi eko-sistemnya telah berjaya menarik KEJORA (Lembaga Kemajuan Johor Tenggara) untuk melaksanakan pelbagai pembangunan baik dalam pembangunan kemudahan infrastruktur pelancongan desa, pembangunan projek ekonomi pelancongan dan juga pembangunan modal insan kepada penduduk tempatan yang berteraskan pelancongan.

Antara kemudahan infrastruktur pelancongan desa yang telah dibangunkan sehingga 2014 adalah wakaf, tandas, boardwalk, menara tinjau dan juga dewan terbuka. Manakala projek ekonomi yang telah dibangunkan adalah 2 unit kiosk, 3 unit bot pelancongan serta 7 unit chalet. Bagi melengkapkan ilmu pengetahuan serta memperlengkapkan modal insan kepada komuniti Kampung Belukar Durian, KEJORA turut melaksanakan kursus, seminar, bengkel dan juga lawatan sambil belajar. Antara program yang dilaksanakan termasuklah Lawatan Ilmiah ke Homestay Wiso Malai Sabah, Homestay Kampung Sinisian Sabah, Kursus Asas Homestay, Seminar Pembangunan Kraftangan, Kursus Anyaman Lekar serta beberapa program yang berkonsepkan pelancongan.

The Wetland Kampung Belukar Durian mempunyai keunikannya yang tersendiri selain dari itu pelbagai aktivit berkumpulan mahupun berkeluarga boleh diadakan di situ.
Sesiapa yang berminat bolehlah ke facebook Homestay Belukar Durian

 

No comments:

Post a Comment

Mesra Kota Tinggi © 2014