Tuesday 21 April 2015

Pelakon "stunt" filem Merong Mahawangsa anak Kota Tinggi

Tuesday 21 April 2015|11:54

Merong Mahawangsa pada 2009, tetapi ia tidak memberi impak kepada Mohd Shaffiq Shahli, 29, sehingga dia terpaksa pulang ke kampung di Kota Tinggi, Johor bagi meneruskan kehidupannya.

Bagaimanapun, minat terhadap lakonan tidak pernah padam membuatkan Shaffiq terus berusaha menjalani uji bakat lakonan.

Namun, nasib tidak menyebelahinya apabila terpaksa berdepan dengan pengarah bernafsu songsang yang mengajaknya ‘tidur’ sekiranya mahu menjadi pelakon.

Mujur Shaffiq tidak mudah terpedaya kerana dia amat yakin dan percaya yang rezekinya bukan terletak dalam tangan mereka, sebaliknya Allah SWT yang tentukan.

“Saya tidak mahu memulakan langkah pencarian rezeki saya dalam bidang seni menerusi cara yang ‘kotor’ lantas saya tolak dengan baik.

“Bukan berlagak pandai, tetapi saya tidak mahu kerana keinginan yang membuak untuk menjadi anak seni membuatkan saya mudah hilang pedoman. Biarlah apa saya dapat itu melalui jalan yang sukar, namun rezeki yang saya dapat itu diberkati Allah SWT.

“Ketika menunggu tawaran yang datang, saya pulang ke kampung dan melakukan pelbagai pekerjaan termasuk menternak ikan,” katanya.

Atas kesabaran yang tidak pernah pudar, dia kemudian didatangi beberapa tawaran berlakon dan salah satunya ialah drama berjudul Titisan pada 2012.

“Sekali lagi saya meningggalkan kampung halaman untuk berkelana di ibu kota demi menyahut kata hati. Selepas Titisan, saya mula dapat tawaran lain dan lakonan saya menerusi drama Asam Pedas Untuk Dia akhirnya memberi sinar kepada saya.

“Peminat drama Melayu mula kenal siapa saya dan kesan daripada itu ‘fol­lowers’ saya di Instagram turut meningkat,” katanya.

Menurutnya, dalam drama itu dia memegang watak Zarul iaitu adik kepada Syukri Yahya.

Zarul watak nakal yang cuba menggoda pembantu rumahnya, Ainin yang tanpa pengetahuannya Ainin sudah berkahwin dengan abangnya.

“Kenakalan Zarul membuatkan peminat membenci watak itu dan ia suatu yang baik kerana peminat mula kenal saya.

“Alhamdulillah, sambutan penonton terhadap drama itu terus membuka pintu rezeki untuk saya dalam dunia lakonan,” katanya yang juga pernah berlakon dalam filem Tokan.


No comments:

Post a Comment

Mesra Kota Tinggi © 2014